Τρίτη 27 Αυγούστου 2013

Η ερμηνεία των ονείρων και ο Όμηρος


Όπως όλοι γνωρίζουμε από την προσωπική μας πείρα, όταν κοιμόμαστε δεν έχουμε καμία συνείδηση του εαυτού μας. Και μόνο το γεγονός αυτό είναι αρκετό για να θεωρήσουμε την λειτουργία του ΥΠΝΟΥ σε ένα από τα ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ που αφορά στην ζωή ενός Ανθρώπου, το οποίο επαναλαμβάνεται μάλιστα καθημερινά. Δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι κατά την διάρκεια του ύπνου μας, βρισκόμαστε σε μία άλλη διάσταση… Είναι αλήθεια ότι η σύγχρονη επιστήμη πολύ λίγο έχει επιστήσει την προσοχή της στην κατανόηση αυτού του πραγματικά μεγάλου μυστηρίου, παρόλο που το ένα τρίτο του συνόλου της ζωής μας κοιμόμαστε!

Ο Όμηρος όμως, φαίνεται πως έχει ερευνήσει το θέμα σε βάθος και γνωρίζει πολύ καλά όσα συμβαίνουν κατά την διάρκεια του ύπνου, σε σημείο μάλιστα που να φτάνει να υποστηρίζει την άποψη ότι ο Ύπνος έχει μεγαλύτερη δύναμη και δικαιοδοσία, ακόμα και από αυτόν τον Πατέρα των Θεών και Θνητών, τον παντοδύναμο Δία!

Συγκεκριμένα, στο Ξ της Ιλιάδας ο Όμηρος μας παρουσιάζει τον διάλογο της συζύγου του Διός, Ήρας της ΧΡΥΣΟΠΕΔΙΛΟΥ με τον Ύπνο τον ΚΑΣΗΓΝΗΤΟΝ, τον αδελφό δηλαδή του Θανάτου.

«Ἔνθ’ Ὕπνῳ ξύμβλητο καὶ σηγνήτῳ Θανάτοιο,

ἔν τ’ ἄρα οἱ φῦ χειρί, ἔπος τ’ἔφατ’ ἔκ τ’ ὀνόμαζεν:

Ὕπνε, ἄναξ πάντων τε Θεῶν πάντων τ’ ἀνθρώπων

ἠμὲν δὴ ποτ’ ἑμὸν ἔπος ἔκλυες, ἠδ’ ἔτι καὶ νῦν

πύθευ’ ἐγὼ δὲ κέ τοι ἰδέω χάριν ἤματα πάντα.»

(Εκεί τον Ύπνο συνάντησε τον αδελφό του Θανάτου.

Του πιασε τότε το χέρι η Ήρα σφιχτά και του είπε:

-Κι άλλοτε μ’ άκουσες και έκανες ότι σου είπα και τώρα

χάρη αιώνια θα σου χρωστώ, αν μ’ ακούσεις και πάλι

μια και είσαι Ύπνε, ο τρανός Βασιλιάς των Θεών και Ανθρώπων.)

Στην συνέχεια η Ήρα, παρακαλεί τον Ύπνο, την στιγμή που θα συνευρεθεί με τον σύζυγό της τον Δία,ΝΑ ΡΙΞΕΙ ΕΠΑΝΩ ΤΟΥ ΑΦΘΟΝΟ ΥΠΝΟ και αυτή σαν αντάλλαγμα θα του χαρίσει έναν αναπαυτικό θρόνο που θα φτιάξει κατ’ εντολή της ο γιος της Ήφαιστος, με ξεχωριστή χάρη και τέχνη.

Ο Ύπνος εντυπωσιάζεται βαθιά από το δώρο που πρόκειται να λάβει ως αντάλλαγμα για την προσφορά των υπηρεσιών του και είναι πρόθυμος να υπακούσει. Όμως ξαφνικά προσπαθεί να αποφύγει να εξυπηρετήσει την Ήρα, προφασιζόμενος ότι του ζητάει να κοιμίσει τον δυσκολότατο από όλους τους Θεούς. Διότι και αυτόν ακόμα τον βαθύρρουν Ωκεανό θα μπορούσε ο Ύπνος πιο εύκολα από τον Δία να κοιμίσει. Και υπενθύμισε στην Ήρα, τον κίνδυνο που διέτρεξε όταν και πάλι στον παρελθόν κατ’ εντολή της χρειάστηκε να κοιμίσει και πάλι τον Δία.

Τότε η Ήρα στην προσπάθειά της να τον πείσει, του υποσχέθηκε ότι θα του δώσει για γυναίκα του την ΧΑΡΙΤΑ ΠΑΣΙΘΕΑ η οποία αποτελεί πάντοτε τον μεγαλύτερο πόθο του Ύπνου…

Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να ερμηνεύσουμε τι σημαίνουν λοιπόν όλοι αυτοί οι μυστηριώδεις συμβολισμοί του Ομήρου και πως θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν στην κατανόηση του Μυστηρίου του Ύπνου. Η ΠΑΣΙΘΕΑ συμβολίζει την ικανότητα του Ανθρώπου να δει με τους ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ τα πάντα και κυρίως τα μυστήρια του Αόρατου ή Νοητού Κόσμου.

Άρα η Πασιθέα συμβολίζει το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ της λειτουργίας του Ονείρου, το οποίο μας προσφέρειτην «ΘΕΑ τοις ΠΑΣΙ» δηλαδή την πλήρη θέαση του Αοράτου κόσμου. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να εμφανιστεί η Πασιθέα, είναι να μην λειτουργεί καθόλου ο Νους μας, δηλαδή ηΣΥΝΕΙΔΗΣΗ μας.

Διότι όπως είναι λογικό, όταν ο Δίας-Νους κοιμηθεί, θα καταστείλει τις λειτουργίες της ΣΥΝΕIΔΗΣΗΣμας, με άμεση συνέπεια να λειτουργήσει υποχρεωτικά το ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ μας, το οποίο και θα μπορεί να εκφραστεί πλέον μέσω των ονείρων μας! Φαίνεται ότι αυτό το τόσο σημαντικό γεγονός, μπορεί να επιτευχθεί με τον διαχωρισμό της Ψυχής από το Σώμα, κάτι που όπως είναι γνωστό, μπορεί να συμβεί κατά την διάρκεια του Ύπνου.

Έτσι εξηγείται και αυτή η παντοδυναμία του Ύπνου την οποία σε αντίθεση με όλους σύγχρονους επιστήμονες, αντιλαμβάνεται τόσο ξεκάθαρα ο Όμηρος ως εξής: Όταν βρισκόμαστε σε εγρήγορση, ο ΝΟΥΣ ΑΔΡΑΝΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ, άρα και την εμφάνιση της Πασιθέας, διότι η λειτουργία του Δία- Νου μας, περιορίζεται σε μία μόνο θέα, στην εξωτερική θέα του προσώπου που θεάται και όχι της Ψυχής του. Δηλαδή ο Νους, περιορίζεται μόνο στην αντίληψη του ΟΡΑΤΟΥ και του πρόσκαιρου και αδυνατεί πλήρως να αντιληφθεί ο,τιδήποτε έχει σχέση με τηνΑΟΡΑΤΗ την αιώνια και άφθαρτη Ψυχή του.

Με άλλα λόγια, ο Νους μπορεί να αντιληφθεί μόνο την υλική θέα των φυσικών οφθαλμών του και όχι την Ψυχική Θέα του Πνευματικού του οφθαλμού, γνωστό και σαν «Τρίτο Μάτι» αφού αυτό βρίσκεται υποχρεωτικά σε αδράνεια, για όσο χρονικό διάστημα βρίσκεται σε λειτουργία ο Νους μας.

Η Πασιθέα εκφράζει με μοναδική οικονομία την «Θέα τοις Πάσι», δηλαδή την πρόσβασή μας κατά την διάρκεια του ύπνου μας, σε όλους τους χώρους όλων των Συμπάντων. Τόσο ισχυρή και σημαντική είναι η δύναμη του Ύπνου αν γνωρίζουμε πώς να θυμόμαστε τα όνειρά μας. Ο σκοπός λοιπόν για τον οποίο η Ήρα επικαλείται τον Ύπνο, είναι για να θέσει σε λειτουργία μέσω αυτού, την διαδικασία των Ονείρων και να αντιληφθεί μέσω της λειτουργίας της Ψυχής της, αυτά που δεν μπορεί μέσα από την λειτουργία του Νου. Βεβαίως θα πρέπει απαραιτήτως να διευκρινίσουμε ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, διότι όπως μας αποκαλύπτει και πάλι ο Όμηρος, όλα τα όνειρα δεν έχουν την ίδια δυναμική!

Υπάρχουν λοιπόν δύο εντελώς διαφορετικές κατηγορίες ονείρων:

1.Τα ΕΝΥΠΝΙΑ, τα οποία δεν μας αποκαλύπτουν καμμία σημαντική πληροφορία. 2.Τα ΟΝΕΙΡΑ, που αν γνωρίζουμε να τα αποκωδικοποιήσουμε είναι άκρως αποκαλυπτικά και σημαντικά για την εξέλιξή μας. Ο Όμηρος, ο μεγαλύτερος ψυχολόγος όλων των εποχών γνωρίζει πολύ καλά αυτό το γεγονός όπως μας πληροφορεί στην Οδύσσεια στους αποκαλυπτικούς στίχους:

«Τὸν δ’αὖτε προσέειπε περίφρων Πηνελόπεια:

-Ξεῖν’ ἦ τοι ὄνειροι ἀμήχανοι, ἀκριτόμυθοι

γίγνοντ’ οὐδὲ τι πάντα τελείεται ἀνθρώποισιν:

δοιαὶ γάρ τε πύλαι ἀμενηνῶν εἰσιν ὀνείρων:

αἱ μὲν γάρ κεράεσσι τετεύχαται, αἱ δ’ ἐλέφαντι…»

Τότε στον Οδυσσέα απάντησε η Πηνελόπη:

-Ξένε τα όνειρα δύσκολο είναι κανείς ακριβώς να εξηγήσει.

Δεν είναι βέβαιο πως θα συμβούν όσα βλέπει κανείς στον ύπνο του!

Γιατί ΔΥΟ ΠΥΛΕΣ υπάρχουν απ’ όπου τα όνειρα φτάνουν

η μία είναι φτιαγμένη από το ΠΥΚΝΟ ΕΛΕΦΑΝΤΟΔΟΝΤΟ

κι η άλλη απ’ την ηχητική των ΚΕΡΑΤΩΝ των ζώων την ύλη…

Θα πρέπει λοιπόν να γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τον Όμηρο:

υπάρχουν ΟΝΕΙΡΑ ΧΡΗΣΙΜΑ, αλλά υπάρχουν και ΟΝΕΙΡΑ ΑΧΡΗΣΤΑ.

Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι για να ερμηνεύσουμε κάποιο όνειρο, πρέπει καταρχήν να γνωρίζουμε να ξεχωρίζουμε τα χρήσιμα από τα άχρηστα όνειρα. Διότι μόνο η σωστή ερμηνεία και εξήγηση των ονείρων μας θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική βοήθεια για να ανακαλύψουμε τον πραγματικό μας εαυτό…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου