Τη μεγαλύτερη φοροεπιδρομή δέχονται τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο της Βουλής για την παρακολούθηση της εκτέλεσης του κρατικού Προϋπολογισμού.
Τα εν λόγω στοιχεία έρχονται σε πλήρη σύγκρουση με όσα υποστήριζε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας στη Βουλή κατά την ψήφιση του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα δεν υπάρχει «υπερφορολόγηση» και πως οι φορολογικοί συντελεστές στη χώρα μας είναι χαμηλότεροι από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, «στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, είναι υψηλότεροι από το μέσο όρο των χωρών τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και της Ευρωζώνης» και εξηγούν: «Ο ΦΠΑ διαμορφώνεται στο 23% έναντι 21,5% στην Ε.Ε. και 20,5% στην Ευρωζώνη. Ο ανώτερος συντελεστής φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 46% έναντι 39,5% στην Ε.Ε. και 44,5% στην Ευρωζώνη, ενώ ο ανώτερος συντελεστής φόρου για τα νομικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 26% (έναντι 21,8% στην Ε.Ε. και 25,9% στην Ευρωζώνη».
Εξίσου ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η καταγραφή της φορολογικής επιδρομής με παράλληλη μείωση των αποδοχών κατά την τελευταία 3ετία. Συγκεκριμένα:
1. Από το 2010 αυξάνεται συνεχώς η φορολογία όταν την ίδια περίοδο μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις και η ανεργία ανεβαίνει. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει σε επιδείνωση των όρων διαβίωσης των πολιτών.
2. Οι ανώτατοι φορολογικοί συντελεστές για κάθε κατηγορία εισοδήματος στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτεροι, καθώς με την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, επιβάλλεται επιπλέον φόρος από 1% έως 4%.
3. Ο φόρος εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους έχει έως και επταπλασιαστεί από το 2010 μέχρι σήμερα, ενώ ο φόρος που θα πληρώσουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα είναι αυξημένος έως και εννέα φορές.
4. Το συνολικό ποσό που πληρώνουν οι φορολογούμενοι για τα ακίνητα επταπλασιάστηκε από το 2009 φτάνοντας τα 3,5 δισ. ευρώ από μόλις 500 εκατ. ευρώ.
5. Στα ακίνητα προστέθηκε και ο φόρος υπεραξίας.
6. Ο ΦΠΑ αυξήθηκε από το 2010 τέσσερις φορές.
7. Τα τεκμήρια και τα τέλη κυκλοφορίας αυξήθηκαν από το 2010 δύο φορές, ενώ οι φόροι στα καύσιμα τρεις φορές.
8. Από το Μάιο του 2010 επιβλήθηκε για πρώτη φορά φόρος στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και από το 2011 και στο φυσικό αέριο. Η εξίσωση των φορολογικών συντελεστών στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης οδήγησε σε αύξηση των φόρων κατά 450%.
Σημειώνουν δε ότι «περαιτέρω άσκηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ήδη βαριά φορολογουμένων, δεν συνεπάγεται περισσότερα φορολογικά έσοδα λόγω εξάντλησης της φοροδοτικής ικανότητας και ενίσχυσης της φοροδιαφυγής».
«Η έξοδος στις αγορές θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική προσαρμογή»
Πέραν αυτών οι συντάκτες σημειώνουν ότι «αν επιβεβαιωθεί το λεγόμενο «πρωτογενές πλεόνασμα» του 2013 τους επόμενους μήνες (περίπου τον Απρίλιο 2014) και επιτευχθεί συμφωνία με την Τρόικα για τις μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν, θα υπάρξει νέα χρηματοδοτική συνδρομή.
Αυτή πάντως δεν θα έχει το μέγεθος των προηγούμενων. Επίσης, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης-διευθέτησης του χρέους είναι πιθανόν να μειωθούν περαιτέρω τα επιτόκια των δανείων και να γίνει νέα επιμήκυνση των ληξιπρόθεσμων χρεολυσίων» επισημαίνουν όμως ότι «η επιδιωκόμενη άμεση έξοδος στις αγορές για νέα δάνεια, έχει μεν κάποια λογική, πλην όμως θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική προσαρμογή τα επόμενα χρόνια για έναν απλό λόγο: Τα επιτόκια θα είναι πολύ υψηλότερα από εκείνα που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθεροποίησης (ΕΜΣ).
Επιπλέον ο δανεισμός από τις αγορές συνδέεται με μικρότερη περίοδο ωρίμανσης και αυτό συνεπάγεται βραχυχρόνια, αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες δεδομένου ότι δεν προβλέπεται να υπάρξει και περίοδος χάριτος».
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, «στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, είναι υψηλότεροι από το μέσο όρο των χωρών τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και της Ευρωζώνης» και εξηγούν: «Ο ΦΠΑ διαμορφώνεται στο 23% έναντι 21,5% στην Ε.Ε. και 20,5% στην Ευρωζώνη. Ο ανώτερος συντελεστής φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 46% έναντι 39,5% στην Ε.Ε. και 44,5% στην Ευρωζώνη, ενώ ο ανώτερος συντελεστής φόρου για τα νομικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 26% (έναντι 21,8% στην Ε.Ε. και 25,9% στην Ευρωζώνη».
Εξίσου ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η καταγραφή της φορολογικής επιδρομής με παράλληλη μείωση των αποδοχών κατά την τελευταία 3ετία. Συγκεκριμένα:
1. Από το 2010 αυξάνεται συνεχώς η φορολογία όταν την ίδια περίοδο μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις και η ανεργία ανεβαίνει. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει σε επιδείνωση των όρων διαβίωσης των πολιτών.
2. Οι ανώτατοι φορολογικοί συντελεστές για κάθε κατηγορία εισοδήματος στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτεροι, καθώς με την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, επιβάλλεται επιπλέον φόρος από 1% έως 4%.
3. Ο φόρος εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους έχει έως και επταπλασιαστεί από το 2010 μέχρι σήμερα, ενώ ο φόρος που θα πληρώσουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα είναι αυξημένος έως και εννέα φορές.
4. Το συνολικό ποσό που πληρώνουν οι φορολογούμενοι για τα ακίνητα επταπλασιάστηκε από το 2009 φτάνοντας τα 3,5 δισ. ευρώ από μόλις 500 εκατ. ευρώ.
5. Στα ακίνητα προστέθηκε και ο φόρος υπεραξίας.
6. Ο ΦΠΑ αυξήθηκε από το 2010 τέσσερις φορές.
7. Τα τεκμήρια και τα τέλη κυκλοφορίας αυξήθηκαν από το 2010 δύο φορές, ενώ οι φόροι στα καύσιμα τρεις φορές.
8. Από το Μάιο του 2010 επιβλήθηκε για πρώτη φορά φόρος στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και από το 2011 και στο φυσικό αέριο. Η εξίσωση των φορολογικών συντελεστών στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης οδήγησε σε αύξηση των φόρων κατά 450%.
Σημειώνουν δε ότι «περαιτέρω άσκηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ήδη βαριά φορολογουμένων, δεν συνεπάγεται περισσότερα φορολογικά έσοδα λόγω εξάντλησης της φοροδοτικής ικανότητας και ενίσχυσης της φοροδιαφυγής».
«Η έξοδος στις αγορές θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική προσαρμογή»
Πέραν αυτών οι συντάκτες σημειώνουν ότι «αν επιβεβαιωθεί το λεγόμενο «πρωτογενές πλεόνασμα» του 2013 τους επόμενους μήνες (περίπου τον Απρίλιο 2014) και επιτευχθεί συμφωνία με την Τρόικα για τις μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν, θα υπάρξει νέα χρηματοδοτική συνδρομή.
Αυτή πάντως δεν θα έχει το μέγεθος των προηγούμενων. Επίσης, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης-διευθέτησης του χρέους είναι πιθανόν να μειωθούν περαιτέρω τα επιτόκια των δανείων και να γίνει νέα επιμήκυνση των ληξιπρόθεσμων χρεολυσίων» επισημαίνουν όμως ότι «η επιδιωκόμενη άμεση έξοδος στις αγορές για νέα δάνεια, έχει μεν κάποια λογική, πλην όμως θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική προσαρμογή τα επόμενα χρόνια για έναν απλό λόγο: Τα επιτόκια θα είναι πολύ υψηλότερα από εκείνα που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθεροποίησης (ΕΜΣ).
Επιπλέον ο δανεισμός από τις αγορές συνδέεται με μικρότερη περίοδο ωρίμανσης και αυτό συνεπάγεται βραχυχρόνια, αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες δεδομένου ότι δεν προβλέπεται να υπάρξει και περίοδος χάριτος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου